3. برفک دهان در کودکان
برفک دهان در نوزادان و کودکان | دکتر آلاله طلوعی متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران

برفک دهان در کودکان

برفک دهان در کودکان، نوزادان و افراد مسن با دندان مصنوعی بسیار شایع است. والدین مراجعه کننده به دکتر آلاله طلوعی بهترین دندانپزشک کودکان در شمال تهران در بیشتر مواقع نگران بثورات دهانی دوران کودکی (بیماری‌هایی مانند برفک دهان) در فرزندان خود هستند که آیا این مشکلات خطرناک است یا خیر؟علل ایجاد برفک دهان چیست؟

خوشبختانه برفک دهان معمولاً بی ضرر است و گاهی اوقات می تواند مورد توجه قرار نگیرد؛ اما گاهی اوقات هم می‌تواند بیش از حد رشد کند و مشکلاتی را به وجود آورد. به همین منظور دانستن علل ایجاد این عفونت و همچنین درمان آن می‌تواند به بهبود سریع‌تر کودک شما کمک کند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشگیری و درمان انواع عفونت دهانی کودکان | دکتر آلاله طلوعی دندانپزشک کودک خوب در تهران

برفک دهان در کودکان چیست؟

برفک دهان (Oral thrush /mouth thrush) یک عفونت قارچی دهانی است که در نوزادان و کودکان بسیار شایع است. علائم این عفونت شامل لکه‌های مخملی سفید یا زرد در دهان است. برفک دهان توسط نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) که به طور طبیعی روی پوست و در دهان وجود دارد، ایجاد می‌شود.

بله شما درست متوجه شده‌اید؛ قارچ به وجود آورنده برفک، یک ارگانیسم طبیعی در دهان و روی پوست انسان است؛ اما اگر این قارچ کاندیدا خارج از کنترل رشد کند، می‌تواند باعث برفک دهان شود. معمولا برفک دهان مشکلی جدی برای یک کودک سالم نیست و با داروهای ضد قارچ قابل درمان است.

آیا نام‌های دیگری برای برفک دهان وجود دارد؟

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به این عفونت قارچی یعنی برفک، کاندیدیازیس دهان (oral candidiasis) می‌گویند؛ چون قارچ کاندیدا باعث این مشکل می‌شود. نام قدیمی قارچ کاندیدا، مونیلیا بوده است به همین دلیل هم این عفونت هنوز گاهی اوقات مونیلیازیس نامیده می‌شود.

برفک دهان در کودکان چیست؟

علل ایجاد برفک دهان در کودکان

گفتیم که مخمر کاندیدا در محیط‌های روزمره ما به صورت یک ارگانیسم طبیعی وجود دارد. فقط زمانی مشکل ایجاد می‌کند که خارج از کنترل رشد کند. در زیر به چند مورد شایع که باعث رشد خارج از کنترل عامل ایجاد کننده برفک دهان در کودک می‌شود را بیان کردیم.

• مصرف آنتی بیوتیک
  • استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (جلوگیری از علائم آسم)
  • استفاده بیش از حد از پستانک
  • کامل نشدن رشد سیستم ایمنی در نوزادان
  • سیستم ایمنی ضعیف (وجود بیماری یا داروهایی مانند شیمی درمانی)

عوامل کنترل کننده رشد برفک دهان در کودکان

عوامل خطر ابتلا به برفک دهان در نوزادان

سوالی که ممکن است تا اینجا برای شما همراهان عزیز پیش آمده باشد؛ این است که کدام نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان هستند؟ یک نوزاد زمانی  بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت برفک است که شرایط زیر را داشته باشد:

• وزن او به هنگام تولد بسیار کم بوده است.
  • از مادری با مجرای زایمان مبتلا به عفونت قارچی به دنیا آمده است.
  • سیستم ایمنی رشد نیافته و ضعیفی دارد.
  • زمان زیادی در طول روز از پستانک استفاده می‌کند.
  • آنتی بیوتیک مصرف می‌کند.
  • برای کمک به جلوگیری از علائم بیماری آسم از کورتیکواستروئیدها استنشاقی همانند دارو کورتیزون استفاده می‌کند.

عوامل خطر ابتلا به برفک دهان در نوزادان

علائم و نشانه‌های برفک دهان در کودک

علائم عفونت قارچی دهان ممکن است در هر کودکی متفاوت باشد و یا می‌تواند حتی علائمی مانند سایر بیماری‌ها داشته باشد. پس حتماً فرزند خود را برای تشخیص صحیح و دقیق به نزد دندانپزشک اطفال ببرید. علائم و نشانه‌های شایع برفک دهان در کودکان عبارتند از:

• وجود لکه های سفید یا زرد شیری بر روی زبان یا گونه‌های داخلی
  • این لکه‌ها می‌توانند دردناک باشند و ممکن است حتی خونریزی کنند.
  • به دلیل احساس درد، ممکن است کودک دمدمی مزاج شود و از غذا خوردن امتناع کند.
  • کودک به هنگام قورت دادن آب دهان و یا مواد غذایی احساس درد و ناراحتی کند.
  • پوست صورت و لب در گوشه‌های دهان ترک خورده است.

علائم و نشانه‌های برفک دهان در کودک

چگونه برفک دهان در کودک تشخیص داده می‌شود؟

به نقل از دکتر آلاله طلوعی متخصص دندانپزشکی کودک تحت بیهوشی در تهران:

ما ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و متخصصین کودکان هنگام مراجعه شما برای تشخیص و درمان برفک دهان، در ابتدا اطلاعات هنگام زایمان و سابقه‌ی بیماری کودک شما را بررسی خواهیم کرد. در مرحله دوم دهان فرزند دلبندتان را به صورت دقیق معاینه و بعد از تشخیص صحیح، راه‌های درمان را برای شما والدین عزیز به طور دقیق توضیح خواهیم داد.

همراهان عزیز دکتر آلاله طلوعی از دندانپزشکان کودک خوب در تهران هستند که خدمات تخصصی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک شما مانند: فیشورسیلانت، فلوراید تراپی و روکش دندان ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این درمان‌های پیشگیری از پوسیدگی به صفحات «فیشورسیلانت در تهران»، «فلوراید تراپی در تهران» و «روکش دندان کودک در تهران» مراجعه کنید.

خدمات تخصصی پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان در تهران | دکتر آلاله طلوعی

برفک دهان در کودک چگونه درمان می‌شود؟

درمان کاندیدیازیس دهان به نوع و شدت علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. حتما برای انتخاب نوع درمان، دادن دارو به کودک و یا استفاده دارو توسط مادران شیرده، به توصیه‌های متخصص و ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی به خوبی توجه کنید. درمان‌های رایج در درمان برفک دهان شامل موارد زیر هستند:

• یک نوزاد سالم با برفک خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. در موارد شدیدتر، این بیماری با داروی ضد قارچ مایع درمان می‌شود. این دارو از طریق قطره چکان در دهان کودک ریخته می‌شود یا ممکن است به صورت قرص ضد قارچ در کودکان بزرگ‌تر تجویز شود.
  • مادران شیرده ممکن است در نوک سینه خود دچار برفک دهان شوند. در این صورت پزشک متخصص برای مادر داروی ضد قارچ خوراکی و یا پماد ضد قارچ برای استفاده بر روی پوست تجویز می‌کند؛ تا هم مادرو هم فرزند او درمان شوند.
  • همچنین جوشاندن (استریل کردن) و ضدعفونی کردن پستانک، نوک بطری یا اسباب‌بازی‌هایی که ممکن است کودک شما بعد از هر بار استفاده در دهان خود بگذارد، بسیار مهم است. این کار از ابتلای مجدد فرزند شما به برفک دهان جلوگیری می کند.

درمان برفک دهان در کورک

درمان خانگی کاندیدیازیس دهان کودک

برای مراقبت از کودک در خانه:

• قبل و بعد از تماس دست‌هایتان با دهان کودک، دست‌های خود را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید.

• از فرزندتان هم بخواهید مرتب دست‌های خود را بشوید.

• اگر کودک شما از بطری یا پستانک استفاده می کند، پس از هر بار استفاده آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.

• پس از هر بار استفاده، لیوان‌های نوشیدنی را با آب گرم و صابون بشویید.

دکتر آلاله طلوعی یکی از دندانپزشکان خانم حرفه‌ای و با تجربه در زعفرانیه تهران هستند که با مراجعه مرتب و به موقع کودکان خود به ایشان می‌توانید از ابتلای آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های دهانی جلوگیری کنید.

دکتر طلوعی انواع خدمات دندانپزشکی مخصوص کودکان مانند: «کشیدن دندان کودک در تهران» و «عصب کشی دندان کودک در تهران» را به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌دهند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به صفحات مربوطه این مطالب با کلیک بر روی آن‌ها مراجعه کنید.

درمان خانگی کاندیدیازیس دهان کودک

علائم خطر در برفک دهان چیست؟

در ابتلای کودک به قارچ دهان علائمی وجود دارد که هنگام مشاهده آن‌ها باید حتما در اسرع وقت به یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک مانند متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید. علائمی مانند:

• علائم برفک دهانی که بهتر نمی‌شوند یا بدتر می‌شوند.

• مشاهده علائم جدید

• کودک قادر به خوردن یا نوشیدن نباشد، یا به سختی این کارها را انجام دهد.

• اگر کودک شما 3 ماهه یا کوچک‌تر است و تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر دارد، فوراً باید مراقبت‌های پزشکی را دریافت کند؛ چون تب در نوزاد خردسال می‌تواند نشانه یک عفونت خطرناک باشد.

علائم خطر در برفک دهان چیست؟

سخن آخر

در این مطلب دکتر آلاله طلوعی متخصص ارتودنسی دندان کودکان در تهران، به بررسی و صحبت در مورد برفک دهان در کودکان (کاندیدیازیس دهان) پرداختند. دانستیم که برفک عفونت شایع دهانی در نوزادان و کودکان است. این بیماری برای یک کودک سالم مشکل جدی به حساب نمی‌آید و با داروهای ضد قارچ قابل درمان است.

برفک دهان که توسط نوعی قارچ به نام کاندیدا ایجاد می‌شود، باعث ایجاد لکه‌های سفید یا زرد شیری بر روی زبان یا داخل دهان و گونه داخلی کودک می‌شود. در این عفونت قارچی بسیار مهم است که اسباب بازی‌هایی که ممکن است کودک بعد از هر بار استفاده در دهان خود بگذارد به صورت مرتب استریل شود.

همراهان عزیز خوشحال می‌شویم اگر تجربه ای در مورد برفک دهان در کودک خود دارید آن را با ما  در زیر این مقاله به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هر نوع ابهام یا سوالی و برای رزرو نوبت با دکتر آلاله طلوعی می‌توانید همه روزه از ساعت: ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۴ عصر تا ۸ شب با شماره: ۰۹۱۰۱۳۷۲۸۲۰ تماس حاصل فرمایید.